Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J12a58n 78Š74i71k 1372140268929

Dobrý den. Všem Vám děkuji za Vaše příspěvky.

0/0
14.3.2017 14:49
Foto

M83i18r79o18s78l37a87v 54M54a56c35e32k 5211495840152

Hitlerovy manévry měly logiku a kdyby neměl tak kvalitního protivníka, jako byl Stalin, jistě by válku vyhrál.

0/−1
13.3.2017 22:23

S72i16d36n53e54y 59S81i59s41k18a 3127752412535

Stalin a kvalitni protivnik ... dobry vtip ... Jedinou pozitivni vec co udelal, ze se minimalne pletl svym prezivsim generalum (Zukov, Konev, a par dalsich) do remesla.

0/0
14.3.2017 2:28

J73a35r76o40s26l86a35v 83M66a13š31e55k 5209340514213

Zas až tak bych Stalina nepodceňoval. To pod jeho vedením Sojuz vybudoval obrovský zbrojní průmysl, který i přes vynucenou evakuaci stihl vyrábět kvanta techniky (např. 80 000+ tanků T-34, 36 000 bitevníků IL-2). To on si zajistil spojence, kteří dodali to, co Sojuz nevyrobil sám (např. z USA 500 000 nákladních aut, 50 000 jeepů nebo téměř 2 000 lokomotiv).

A pokud jde o to pletení se generálům do práce. To Stalinovy rozkazy č.270 z roku 1941 a č.227 z roku 1942 měly značný podíl na zastavení prchající Rudé armády. A speciálně u Žukova se ani moc nebylo do čeho plést. Žukov byl vykonvatel, biřic který si vynucuje splnění zadaných úkolů. Na myšlení si Stalin držel jiné soudruhy, např. Vasilevského, Rokossovského nebo ať je po vašem i toho Koněva.

+1/0
14.3.2017 8:31

V89l19a93d69a 97S31i77m71o47n34i35k 3299753693355

Tak nekvalitní , ale vítěz. To mu snad neupřete.

0/0
27.3.2017 22:41

P21e22t10r 81D98r54a79p32a96l 3785878483335

Hitler byl hlavně megaloman, vojsko a materiál dislokované v západní Evropě a Africe mu chyběly na Východě, čím víc vzácnější zdroje a lidskou sílu plýtval na co největší děla, co největší bunkry, co největší tanky

0/0
14.3.2017 7:59

M31i98c48h56a18l 30Z28á91k80o71u55c51k57ý 2144914901601

Pane Drápale,

s megalomanstvím se dá +- souhlasit, ale s dislokací nikoliv. Ano, v době Stalingradu držel zbytečně elitní divize SS ve Francii (které by dle historiků do týdne rozhodly), ale bál se většího "Dieppe". Tedy něco tam držet musel. Afrika. Naopak, konečně měl strategický plán (což se nedá říci o začátku kampaně proti SSSR), tedy dosáhnout armádami v Rusku dobytí Kavkazu (ze severu) a z jihu přes Suez (Afriku) spojit tyto armády a tím prakticky odříznou GB, zajistit celé jižní křídlo, zajistit materiál a ropu a připravit na další tažení v Rusku. Děla byla pitomost (Dora atd), bunkry stavěl až později a tanky. NO i Tiger I byl velký, Maus a Ratte už bylo zoufalství, jak zastavit vlnu a případné vylodění.

+1/0
14.3.2017 11:24

M16i18c95h77a20l 42Z20á52k51o65u19c85k95ý 2904194821531

A ještě k těm Tigrum. Dle mého jen vychází ze změny koncepce vedení války. Tiger se hodil spíše jako "mobilní pevnost", tedy rozpor mezi Guderianovym pojetim mobilní pozemní kriznikove armády. A vidím jako důsledek držení dobytých pozic za každou cenu. Tedy i přes svou velikost se nejedná o megalomanii. Ani Tiger II, ani jagdtiger přes svou velikost zas takovou megalomanii nebyl, měl prostě stát a držet pozice. To že jich bylo daleko větší procento zničeno že vzduchu svědčí o tom, že svou roli plnil.

S pozdravem

MZ

0/0
14.3.2017 12:48

J50a48r85o78s21l55a51v 42M39a50š54e39k 5509500864403

Tiger spíš vychází ze snahy získat převahu nad T-34 a KV-1. A protože se flak konon 88mm již v boji s tanky osvědčil, byl obalen příslušným pancířem. A jelikož němci nepochopili zásadní konstrukční chybu, kdy motor měli vzadu a převodovku vpředu, vyšel jim Tiger i dost vysoký .... a tím i s větším množstvím pancíře.

0/0
14.3.2017 15:04

M46i72c79h51a55l 21Z65á37k14o65u63c18k16ý 2844794451681

Dobrý den pane Mašku,

ano, tento úhel pohledu je hojně přijímán, zkusím ale rozporovat.Pz IV si s dělem L43 poradil s T-34 bez problémů, i s KV-1 neměl zase tak závažný problém (ano, vzdálenost, typ munice, zboku..). Tedy nebyl lepší, ale byl naprosto vhodnější pro mánevrový boj, obcházení nepřítele (po vyhledání slabých míst v úseku fronty) a vpádu do týlu atd, tedy vedení útočné války. A najednou přijde Tiger. Už jen 2 druhy pásů pro převoz a provoz, nepohyblivý (daleko hůře), nehodící se do bláta (zamrzlé bláto v pojezdu viz. operace zimní bouře), hromada železa, malý dojezd, vysoká náročnost na personál, obrovská spotřeba, vysoké výrobní náklady, velký měrný tlak, X krát dražší než Pz. Ano, pro Němce měl život vojáka větší cenu, proto tolik pancíře, ale. Když chci útočit, potřebuji manévrovat, když se chci bránit, postavím tam "hromadu" železa a čekám a koukám, jak se o mě nepřítel "drtí". Dle mého, po úspěšné doktríně festerplatzů (zima 1941-42), kdy tímto rozhodnutím Hitletr stabilizoval frontu se odchýlil wehrmacht od vedení útočné války k válce obrané - tedy udržet za každou cenu dobyté území (tiger) a na jiném úseku útočit (pozdě přišel Panther a i ten byl kolos zbytečný, na úrovní těžkého tanku). Na boj proti IS se dle mého také Tiger nehodil, k tomu by bylo lepší udělat flak 88 na podvozek (pěkně schovat v křoví či jinde..), to vše bez pancíře. Obecně, Němci tanky navrhovali pro boj proti tankům, Rusové spíše proti pěchotě, proti tankům měli jednoduché a výrobně nanáročné SU s "pořádným" kalibrem. A i IS si poradila s Tiger II, viz jarní probuzení. Dle mého, pokud by chtěli dát "dobývat" a vést manévrový boj, postaví něco mezi Pz IV a Pantherem, s dělem dejme tomu 75mm (a v pořádném množství), poté jinou koncepci mobilních TD s dělem dejme tomu 88 (max 105). A sem mi prostě Tiger nezapadá. Zapadá mi do těch festerplatzů více. Ale jen můj pohled.

S pozdravem

MZ

0/0
14.3.2017 22:26

J13i63ř53í 15K81i94n62d54l 2448797903657

Hitler se během tažení dopustil několika chyb. Postup německých vojsk byl o proti předpokladům pomalý a blesková válka nevycházela podle výpočtů. Hitler přesto postup zastavil a armády rozdělil dvěma směry. Jeden směr šel na Moskvu a druhý šel směrem na Krym. Do toho přišly deště a bahno a postup na Moskvu se skoro zastavil. Technika se utápěla v bahně. Pak přišla zima na kterou německá armáda nebyla připravena. Oleje v motorových vozidel tuhly, rovněž tak oleje k mazání zbraní. Armáda nebyla na zimu co se týká oblečení připravena. Jak Hitler se přiznal svému osobnímu lékaři, který si o každém setkání s Hitlerem psal poznámky, tak Hitler netušil, že Stalin má v záloze na Sibiři několik divizí. a jak řekl, kdby to věděl, tak by si válku s SSSR nezačal. Nadával na výzvědné služby, že tuto věc nezjistili. Tyto divize Stalin přisunul k Moskvě.

0/0
13.3.2017 20:30

J22i10ř25í 31Ř54e59z28n39í40k 4972382813575

Hitler by se neměl vymlouvat na své tajné služby, každý ví, kdo nic neví, že 150 milionový stát je schopen dát dohromady přinejmenším 10 milionů vojáků.

+1/0
13.3.2017 20:40

J73a54r90o43s36l54a69v 18M70a46š85e43k 5359640774273

Ano. Vojenská věda říká, že v době války je mobilizační potenciál státu asi 10% obyvatel. Prosté srovnání přibližných počtů 80 milionů Němců a 170 milionů obyvatel SSSR hovoří jasně. Stalin ovšem překonal všechny mobilizační rekordy a Rudou armádou za války prošlo 30 - 34 milionů lidí.

0/0
14.3.2017 8:35

M96i20c41h73a71l 90Z64á48k85o60u35c61k15ý 2374154351701

Pane Kindle,

Dovolím si poupravit. Postup byl dle plánu na severu, střed dejme tomu a JIH stál prakticky. Nerozdělil na dva směry, odvelel 2TA od Moskvy k odříznutí armád na Ukrajine. Chtel území bohaté na zdroje a pokrýt křídlo, risk by byl vetsi v případě tažení na Moskvu. O Krymu v té době nikdo neuvazovall, nebo jako další krok. Chyba OKW, nepočítalo s kazdorocnim blátem a myšlenka,že SSSR padne jedním polnim tažením. Žádný záložní plán. Takže zase chyba na OKW, zima byla jako každý rok. Nesvěřil se lékaři, ale Musolinimu a o Sibiřskych divizich věděl, jen se nepočítalo s jejich přesunem tak rychle, zde selhal Abwehr v případě dezinformační kampaně s Japonskem. Dtto operace Blau a další podcenění, kdy v případě spořádaného ústupu generálové tvrdili, že SSSR už nemá kde brát. Jeho stesk byl na počtem tanků, tedy že kdyby mu někdo řekl, že má 20tis tanku, nikdy by válku nezačal. Zde je chyba Abweru. O tancích KV a T-34 a obecně o počtech neměli tucha.

0/0
14.3.2017 2:01

J56i17ř49í 70Ř20e18z34n30í56k 4502622383875

Jak se možná málo připomíná, tak s bahnem, tak i se zimou se museli vyrovnávat oba protivníci.

+3/0
13.3.2017 19:49

J29a93n 49U22l43r87i96c18h 8858813886511

To jako měla skupina armád střed postupovat na Moskvu, bez zajištěného pravého křídla?

+2/0
13.3.2017 19:15



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.