Leningrad: Cesta života

20. 11. 2017 19:00:00
I v nejhorších situacích vždycky existuje naděje, že dojde ke změně a všechno se v dobré obrátí. V obleženém Leningradu k naději vedla cesta přes zamrzlé Ladožské jezero.

Ladožské jezero se rozkládá v Karelské republice a v Leningradské oblasti. Jde o největší jezero v Evropě. Kotlina jezera je tektonického původu a byla vytvořena čtvrtohorními pevninskými ledovci. Se svými 660 ostrovy má rozlohu 18 135 km². V průměru je 219 km dlouhé, 83 km široké a 51 m hluboké. Maximální hloubka u ostrova Valaam činí 230 m. Břehy jsou převážně skalnaté s množstvím písečných nebo valounových pláží. Průměrná teplota v zimě je od minus 8°C do minus 10°C, v létě od 16°C do 17°C. Vodu z jezera odvádí do Finského zálivu řeka Něva. Pobřežní část jezera zamrzá v prosinci, jeho střed až v lednu. Průměrná tloušťka ledu je 50 cm až 60 cm, v některých místech dosahuje až jednoho metru. Jezero je bohaté na ryby. Je splavné a je součástí dvou vodních kanálů. Na jeho březích byly založeny pevnosti, kláštery a několik důležitých měst. V době druhé světové války na něm operovala ruská Baltská flotila, německé, finské a italské loďstvo.

Toto, po přírodní stránce, fascinující jezero, mělo pro přežití Leningradu obrovský význam. Vybudování zásobovací trasy nařídila STAVKA v listopadu 1941, když už bylo jasné, že se město blokádě nevyhne. Fungovala v jihozápadní části jezera a byla vybrána nejkratší možná spojnice o délce asi 30 km. Budovala se v extrémně obtížných podmínkách. Ženijní jednotky, které ji stavěly, byly vystaveny nepřetržitým leteckým útokům a dělostřeleckému ostřelování ze země i z nepřátelských lodí. Musely se neustále maskovat. Překonávaly rovněž těžké, neustále se měnící povětrnostní podmínky. V ledu se objevovaly četné pukliny, občas se nepředvídaně objevilo tání a nenadálé vánice. První náklad byl poslán na zkoušku a do Leningradu dorazil 23. listopadu 1941. Poté trasu, přes nezměrné úsilí ženistů, začalo nemilosrdně devastovat drsné a pořád se měnící počasí. Koncem prosince tloušťka ledu činila jeden metr a ležela na něm třímetrová sněhová pokrývka. Trasu šlo už používat i pro těžká vozidla a dokonce pro tanky. Ženisté cestu upravili tak, aby na ní byl možný obousměrný provoz ve dne i v noci.

Když byla výstavba trasy dokončena, existovalo několik cest o celkové délce 1770 km, s tím, že se z nich musel neustále odklízet sníh. Byla na ní rozsáhlá síť ukazatelů, velitelská stanoviště, komunikační uzly, místa zdravotní a záchranné služby, výdejny potravin, provizorní sklady munice a pohonných hmot. Všechno zajišťoval systém strážních stanovišť. Na začátku trasa zdaleka nenaplňovala potřeby města pro zásobování. Navíc sice byla postavena účelně a promyšleně, ale neustálé potíže, mimo počasí a nepřátelských útoků, způsobovala špatná a neefektivní organizace. Ta se začala prudce zlepšovat od okamžiku, kdy dopravu zásob pod sebe převzal osobně velitel města Ždanov. 23. prosince 1941 bylo přepraveno 786 tun a poprvé tak byla překročena denní potřeba města. Jenže problém byl ten, že v přepravě nešlo polevit, stačil sebemenší výpadek a ten měl okamžitý dopad na obyvatelstvo i armádu. O dva dny později sice Leningradský front zvýšil dávky chleba o 100 g pro dělníky a odborné pracovníky a o 75 g pro ostatní. Jenže to nestačilo a kvůli výpadkům na začátku ledna měl Leningrad zásoby potravin již jen na dva dny.

S pomocí několika tras se vypravily dvě až tři kolony denně, které se podařilo zrychlit. Každý řidič dostal za úkol absolvovat dvě kolony každý den, v lednu 1942 jich to provedlo 261, v březnu 627. Ve stejném měsíci už 350 dokázalo vykonat 3 jízdy. Při tenkém ledu nebo těžkém nákladu stál řidič při řízení na stupátku nákladního auta, aby z něj mohl rychle seskočit, kdyby došlo k prolomení ledu a potopení vozidla. Zvýšený proud zásob umožnil na konci ledna zvýšit příděly potravin a druhým směrem z města se dařilo vyvážet, staré, nemocné a děti. Celkem se přepravovalo skoro šest tisíc osob denně. Jenže 25. března začalo tání a v ledu se začaly objevovat trhliny. 21. dubna velení frontu vydalo příkaz dopravu ukončit. Leningradu se naštěstí podařilo udělat zásoby do doby, než se zprovoznila lodní doprava. Opačným směrem z města Rusové vyvezli věci, které naložili a vypravili na 3 627 železničních vagónech. Šlo o zařízení z rozmontovaných továren, uměleckých předmětů a dalších hodnotných věcí.

Německé jednotky na cestu bez přestání útočily. K její obraně Rudá armáda zřídila dvě obranná pásma, vzdálená od břehu osm až dvanáct kilometrů. Na ledové ploše byla rozmístěna kulometná hnízda. Na obraně se podílelo i protiletadlové dělostřelectvo, stíhací letectvo a obrněné čluny. Další hlavní síly vyčlenila 54. a 23. armáda a Baltská flotila. Šlo o hlavně o 10. střeleckou divizi, 4. brigádu námořní pěchoty a 13. pluk stíhacího letectva. Provoz na cestě řídila dopravní služba velitelství Leningradského frontu v počtu 350 regulovčíků, kteří zajišťovali osvětlení lucernami, dohlíželi na vzdálenosti mezi vozidly, korigovali provoz a co bylo rovněž nezbytné, hlídali tloušťku ledu. Postupně kolem cesty byly navršeny sněhové valy a vzdálenost mezi stanovišti regulovčíků činila dva kilometry.

Cesta života představovala významnou pomoc, bez které by Leningrad pravděpodobně nepřežil a následky by musely být katastrofální. I tak pohřební služba sbírala stovky mrtvých denně a smrt kolemjdoucího se stala na ulicích Leningradu běžnou záležitostí. Úmrtnost prudce vyletěla v prosinci 1941, kdy zemřelo 52 881 osob. V lednu 1942 to bylo 101 583 osob, nejhorším měsícem se stal únor se 107 477 osobami. Pak už počet mrtvých klesal, ale i tak jsou čísla děsivá. V březnu 1942 zemřelo 98 966 osob, v dubnu 79 769 osob, v květnu 53 183 osob a v červnu 33 766 osob. Pak se počty vrátily k "normálu", tedy v průměru asi šest tisíc osob měsíčně. Upozorňuji, že v těchto počtech nejsou zahrnuty bojové jednotky, jde tedy pouze o civilní osoby, včetně dětí. Častou příčinou jejich úmrtí byla dystrofie. Smrt hladem.

Příště: Leningrad: Rutina

Zdroje:

Kniha LENINGRAD, Tragédie obleženého města 1941-1944, autorka Anna Reidová,

Kniha Obležení Leningradu 1941-44, 900 dnů hrůzy, autor David Glantz

Wikipedie.cz, Obležení Leningradu", odkaz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Oble%C5%BEen%C3%AD_Leningradu

Wikipedie.cz, "Petrohrad", odkaz:https://cs.wikipedia.org/wiki/Petrohrad

Wikipedie.cz, "Ladožské jezero", odkaz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Lado%C5%BEsk%C3%A9_jezero

Youtube.cz, dokumentární film "Blokáda Leningradu", odkaz:

Youtube.cz, dokumentární film "Blokáda Leningradu" ze série Sovětská bouře, odkaz:

Youtube.cz, dokumentární film "Blokáda Leningradu" ze série Velká vlastenecká válka, odkaz:

Autor: Jan Šik | pondělí 20.11.2017 19:00 | karma článku: 21.31 | přečteno: 2600x

Další články blogera

Jan Šik

Nespravedlivá výměna provedená odpornými šmejdy

Pokud vás má někdo nahradit, budete z toho špatní. Zvláště, když se dozvíte, že s vámi už nikdo a nikde nepočítá. Co potom uděláte?

23.3.2024 v 18:00 | Karma článku: 13.20 | Přečteno: 525 | Diskuse

Jan Šik

Kdo jsou oběti zla?

Prosincová střelba na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze měla jeden efekt. Vytvořila atmosféru, v které se jisté osoby odhalují v plné nahotě.

24.2.2024 v 18:00 | Karma článku: 14.53 | Přečteno: 482 | Diskuse

Jan Šik

Laskavý anděl a fólie na displej mobilu s drobky makové laskominy

Určitě každý z nás ve svém životě potkal laskavého člověka. Takového, který svůj skutek dokáže udělat pro druhého nezištně a bez postranních úmyslů. Prostě jenom tak.

10.2.2024 v 18:00 | Karma článku: 10.48 | Přečteno: 194 | Diskuse

Jan Šik

Kauza psychiatr: Kdo za ni může?

V současné době čelí známý český lékař Jan Cimický obžalobě ve věci skutků se sexuálním podtextem. Tato aféra něco vypovídá nejenom o něm.

20.1.2024 v 18:00 | Karma článku: 24.45 | Přečteno: 630 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 7.73 | Přečteno: 79 | Diskuse

Filip Vracovský

Jak to vypadá Mordor ( Rusko ) už nám klepe na dveře ?

Krátká předsváteční úvaha ... Taky vás některé uklidňující zprávy spíš rozruší ? Račte vstoupit .....

28.3.2024 v 9:00 | Karma článku: 8.44 | Přečteno: 220 |

Michael Laitman

Odhalení tajemství Knihy života

Jeden mudrc kdysi řekl: „Člověk musí získat jak vědomosti, tak moudrost.“ Na otázku, jaký je mezi nimi rozdíl, odpověděl: „Vědomosti se získávají čtením knih, moudrost se získává čtením knihy, kterou jsi ty sám.“

28.3.2024 v 4:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 28 | Diskuse

Tadeáš Firla

KSČM a Jan Ámos Komenský

Myslím, že politické, nebo náboženské symboly mají veliký význam a pro některé lidí hodně znamenají. Dnes jsem si všiml dvou. Vedle sebe ve skříňce - logo KSČM a portrét Jana Ámose Komenského. Je to změna mysli, nebo pouhá fraška?

28.3.2024 v 1:25 | Karma článku: 8.97 | Přečteno: 134 | Diskuse

Václav Kunft

Krásná česká královna Viola Těšínská.

O Viole Těšínské je zoufale málo písemných zmínek. Není divu, nebyla příliš významná a manželkou panovníka byla pouze rok. O to víc může pracovat fantazie.

27.3.2024 v 15:05 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 345 | Diskuse
Počet článků 403 Celková karma 15.67 Průměrná čtenost 1361

Žijme přítomným okamžikem, ale nezapomínejme, že kdo nezná minulost, nemá budoucnost. 

 

"Spatřit svět v zrnku písku a nebe v divoké květině. Zachytit nekonečno v dlani a věčnost v jedné hodině". William Blake

 

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...