Leningrad: Cesta života
Ladožské jezero se rozkládá v Karelské republice a v Leningradské oblasti. Jde o největší jezero v Evropě. Kotlina jezera je tektonického původu a byla vytvořena čtvrtohorními pevninskými ledovci. Se svými 660 ostrovy má rozlohu 18 135 km2. V průměru je 219 km dlouhé, 83 km široké a 51 m hluboké. Maximální hloubka u ostrova Valaam činí 230 m. Břehy jsou převážně skalnaté s množstvím písečných nebo valounových pláží. Průměrná teplota v zimě je od minus 8°C do minus 10°C, v létě od 16°C do 17°C. Vodu z jezera odvádí do Finského zálivu řeka Něva. Pobřežní část jezera zamrzá v prosinci, jeho střed až v lednu. Průměrná tloušťka ledu je 50 cm až 60 cm, v některých místech dosahuje až jednoho metru. Jezero je bohaté na ryby. Je splavné a je součástí dvou vodních kanálů. Na jeho březích byly založeny pevnosti, kláštery a několik důležitých měst. V době druhé světové války na něm operovala ruská Baltská flotila, německé, finské a italské loďstvo.
Toto, po přírodní stránce, fascinující jezero, mělo pro přežití Leningradu obrovský význam. Vybudování zásobovací trasy nařídila STAVKA v listopadu 1941, když už bylo jasné, že se město blokádě nevyhne. Fungovala v jihozápadní části jezera a byla vybrána nejkratší možná spojnice o délce asi 30 km. Budovala se v extrémně obtížných podmínkách. Ženijní jednotky, které ji stavěly, byly vystaveny nepřetržitým leteckým útokům a dělostřeleckému ostřelování ze země i z nepřátelských lodí. Musely se neustále maskovat. Překonávaly rovněž těžké, neustále se měnící povětrnostní podmínky. V ledu se objevovaly četné pukliny, občas se nepředvídaně objevilo tání a nenadálé vánice. První náklad byl poslán na zkoušku a do Leningradu dorazil 23. listopadu 1941. Poté trasu, přes nezměrné úsilí ženistů, začalo nemilosrdně devastovat drsné a pořád se měnící počasí. Koncem prosince tloušťka ledu činila jeden metr a ležela na něm třímetrová sněhová pokrývka. Trasu šlo už používat i pro těžká vozidla a dokonce pro tanky. Ženisté cestu upravili tak, aby na ní byl možný obousměrný provoz ve dne i v noci.
Když byla výstavba trasy dokončena, existovalo několik cest o celkové délce 1770 km, s tím, že se z nich musel neustále odklízet sníh. Byla na ní rozsáhlá síť ukazatelů, velitelská stanoviště, komunikační uzly, místa zdravotní a záchranné služby, výdejny potravin, provizorní sklady munice a pohonných hmot. Všechno zajišťoval systém strážních stanovišť. Na začátku trasa zdaleka nenaplňovala potřeby města pro zásobování. Navíc sice byla postavena účelně a promyšleně, ale neustálé potíže, mimo počasí a nepřátelských útoků, způsobovala špatná a neefektivní organizace. Ta se začala prudce zlepšovat od okamžiku, kdy dopravu zásob pod sebe převzal osobně velitel města Ždanov. 23. prosince 1941 bylo přepraveno 786 tun a poprvé tak byla překročena denní potřeba města. Jenže problém byl ten, že v přepravě nešlo polevit, stačil sebemenší výpadek a ten měl okamžitý dopad na obyvatelstvo i armádu. O dva dny později sice Leningradský front zvýšil dávky chleba o 100 g pro dělníky a odborné pracovníky a o 75 g pro ostatní. Jenže to nestačilo a kvůli výpadkům na začátku ledna měl Leningrad zásoby potravin již jen na dva dny.
S pomocí několika tras se vypravily dvě až tři kolony denně, které se podařilo zrychlit. Každý řidič dostal za úkol absolvovat dvě kolony každý den, v lednu 1942 jich to provedlo 261, v březnu 627. Ve stejném měsíci už 350 dokázalo vykonat 3 jízdy. Při tenkém ledu nebo těžkém nákladu stál řidič při řízení na stupátku nákladního auta, aby z něj mohl rychle seskočit, kdyby došlo k prolomení ledu a potopení vozidla. Zvýšený proud zásob umožnil na konci ledna zvýšit příděly potravin a druhým směrem z města se dařilo vyvážet, staré, nemocné a děti. Celkem se přepravovalo skoro šest tisíc osob denně. Jenže 25. března začalo tání a v ledu se začaly objevovat trhliny. 21. dubna velení frontu vydalo příkaz dopravu ukončit. Leningradu se naštěstí podařilo udělat zásoby do doby, než se zprovoznila lodní doprava. Opačným směrem z města Rusové vyvezli věci, které naložili a vypravili na 3 627 železničních vagónech. Šlo o zařízení z rozmontovaných továren, uměleckých předmětů a dalších hodnotných věcí.
Německé jednotky na cestu bez přestání útočily. K její obraně Rudá armáda zřídila dvě obranná pásma, vzdálená od břehu osm až dvanáct kilometrů. Na ledové ploše byla rozmístěna kulometná hnízda. Na obraně se podílelo i protiletadlové dělostřelectvo, stíhací letectvo a obrněné čluny. Další hlavní síly vyčlenila 54. a 23. armáda a Baltská flotila. Šlo o hlavně o 10. střeleckou divizi, 4. brigádu námořní pěchoty a 13. pluk stíhacího letectva. Provoz na cestě řídila dopravní služba velitelství Leningradského frontu v počtu 350 regulovčíků, kteří zajišťovali osvětlení lucernami, dohlíželi na vzdálenosti mezi vozidly, korigovali provoz a co bylo rovněž nezbytné, hlídali tloušťku ledu. Postupně kolem cesty byly navršeny sněhové valy a vzdálenost mezi stanovišti regulovčíků činila dva kilometry.
Cesta života představovala významnou pomoc, bez které by Leningrad pravděpodobně nepřežil a následky by musely být katastrofální. I tak pohřební služba sbírala stovky mrtvých denně a smrt kolemjdoucího se stala na ulicích Leningradu běžnou záležitostí. Úmrtnost prudce vyletěla v prosinci 1941, kdy zemřelo 52 881 osob. V lednu 1942 to bylo 101 583 osob, nejhorším měsícem se stal únor se 107 477 osobami. Pak už počet mrtvých klesal, ale i tak jsou čísla děsivá. V březnu 1942 zemřelo 98 966 osob, v dubnu 79 769 osob, v květnu 53 183 osob a v červnu 33 766 osob. Pak se počty vrátily k "normálu", tedy v průměru asi šest tisíc osob měsíčně. Upozorňuji, že v těchto počtech nejsou zahrnuty bojové jednotky, jde tedy pouze o civilní osoby, včetně dětí. Častou příčinou jejich úmrtí byla dystrofie. Smrt hladem.
Příště: Leningrad: Rutina
Zdroje:
Kniha LENINGRAD, Tragédie obleženého města 1941-1944, autorka Anna Reidová,
Kniha Obležení Leningradu 1941-44, 900 dnů hrůzy, autor David Glantz
Wikipedie.cz, Obležení Leningradu", odkaz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Oble%C5%BEen%C3%AD_Leningradu
Wikipedie.cz, "Petrohrad", odkaz:https://cs.wikipedia.org/wiki/Petrohrad
Wikipedie.cz, "Ladožské jezero", odkaz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Lado%C5%BEsk%C3%A9_jezero
Youtube.cz, dokumentární film "Blokáda Leningradu", odkaz:
Youtube.cz, dokumentární film "Blokáda Leningradu" ze série Sovětská bouře, odkaz:
Youtube.cz, dokumentární film "Blokáda Leningradu" ze série Velká vlastenecká válka, odkaz:
Jan Šik
Kelímková válka
Je to tady. V České republice vypukla opravdová válka a ne ledajaká. Jde přece o vratný kelímek. A to je vážná věc.
Jan Šik
Falešné zprávy mohou končit masovými hroby
Historie prokázala, že jedna lživá zpráva může spustit řetězec neštěstí. S příchodem umělé inteligence to bude ještě horší.
Jan Šik
O osamělých seniorkách, které dostávají údery do obličeje
Bezdůvodný útok musí být sám o sobě děsivý pro každého. Tím spíše, jedná-li se o starší osamělou ženu.
Jan Šik
Láskyplné hřbitovní poznání s hezkými slovy pro milovaného
Svým nejbližším říkáme tak málo hezkých slov. Abychom k tomuto poznání došli potřebujeme buď čas nebo náhlou událost. Třeba smrt.
Jan Šik
Muž, který své přítelkyni nedokázal říci ne
Pokaždé nenalezne muž odvahu k tomu, aby si vyřešil svoje problémy. Třeba, když chce utéci před ženou. Občas se však najde někdo jiný.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Příměří v nedohlednu. Jednání Izraele s Hamásem v Káhiře ztroskotala
V Káhiře v neděli skončila jednání o příměří mezi radikálním palestinským hnutím Hamás a Izraelem,...
Kdo vlastní české firmy. Zahraniční kapitál roste, počet Rusů v čele klesá
Ruský kapitál v českých firmách od invaze na Ukrajinu a s ní spojenými sankcemi klesá, některé...
Měření lebek či nucená převýchova. Sámové podávají svědectví o křivdách
Krádeže území, odebírání dětí na převýchovu nebo pseudovědecké experimenty. To je pouze část...
Záchranka na maratonu ošetřila 52 běžců po kolapsu, do nemocnice museli čtyři
Záchranáři na Pražském mezinárodním maratonu ošetřili 52 běžců, vesměs po kolapsu. Informovali o...
Prodej bytu 3+1 v Přibyslavi, ul. Havlíčkova
Havlíčkova, Přibyslav, okres Havlíčkův Brod
2 399 999 Kč
- Počet článků 408
- Celková karma 18,52
- Průměrná čtenost 1346x
"Spatřit svět v zrnku písku a nebe v divoké květině. Zachytit nekonečno v dlani a věčnost v jedné hodině". William Blake
Seznam rubrik
- Osobní
- Společnost
- Recenze
- První světová válka
- Druhá světová válka
- Bitvy naší historie
- Fotoblog
- Próza
- Koncentrační tábory
- Tajné společnosti
- Odstřelovači
- Historie
- Křížové výpravy
- Nezařazené